Mijn eerste dagen Thailand - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Nathalie - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen Thailand - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Nathalie - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen Thailand

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

10 Januari 2013 | Thailand, Singburi

Sawadee ka!

Neem even de tijd, want het is best een lang verhaal geworden.

Maandag 7 januari
Direct na mijn vorige reisverslag ben ik gaan ontbijten met Alice. Een Amerikaans ontbijt met veel eieren en worst, dus daar had ik op de vroege morgen niet heel veel zin in. Vervolgens zijn we vertrokken naar Sing Buri. Ik had verwacht dat dit niet heel lang meer reizen was maar we waren van half 9 tot 2 onderweg. We begonnen met een klein busje van het hotel die ons weer terug naar het vliegveld bracht. Daar stond Korn weer op ons te wachten. Op het viegveld waren ook twee andere meisjes die met ons meegingen naar Singburi. Toevallig nog een Alice (uit Australie) en nog een meisje uit Nederland. Toen we compleet waren gingen we met de metro naar een ander gedeelte van Bangkok om vervolgens ca. 100 meter in een tuktuk vervoerd te worden. Nog 2 bussen verder kwamen we eindelijk aan op het busstation in Sinburi waar de rest van de groep op ons stond te wachten. Het laatste stukje was met het busje van het vrijwilligerskamp zelf. Een busje waar je met je rug naar de ramen zit en elkaar dus aankijkt. Erg gezellig! Helemaal achterin stap je in. De rest van de week zijn we constant met dit busje vervoerd naar de activiteiten en bezienswaardigheden.
Het eerste wat we gingen doen toen we op het vrijwilligerskamp waren aangekomen was een Thaise taalles. Hier zat ik niet erg om te springen na zo'n lange reis, maar het duurde gelukkig niet heel lang.
We eten hier iedere dag rond 5 uur, dus erg vroeg voor wat ik gewend ben. Maar het is erg lekker. Veel rijst, fruit en gefrituurde groentes. Ook 's ochtends worden er hier rijst en noodles gegeten. Gelukkig is er ook de optie om geroosterd brood te eten, dus dat doe ik meestal!
Direct na het avondeten kwamen er kinderen van de school voor ons dansen om ons welkom te heten op het kamp. Behalve dat wij dat allemaal heel leuk vonden hadden de kinderen zelf er ook veel plezier in.
Hierna zijn we met een aantal mensen nog wat gaan drinken bij het barretje aan de overkant hier. Een drankje kost hier vaak 10 baht, wat ongeveer gelijk is aan 0,25 cent. Lekker goedkoop dus!
Vandaag heel veel mensen leren kennen en we hebben een superleuke groep. Op dit moment zijn er twee verschillende groepen die hier de orientatieweek doen. In totaal zo'n 40 personen en ongeveer de helft daarvan is Nederlands. Ik kan hier dus vaak gewoon in het Nederlands praten.

Dinsdag 8 januari
Vandaag zijn we de hele dag naar Ayuthaya geweest. Hier zijn veel tempels en afgebrokkelde gebouwen te vinden. Heel mooi om te zien, maar we hebben er wel heel veel bezocht en dat was misschien net iets teveel. Onderweg kwamen we in de straatjes olifanten tegen. Die lopen daar gewoon op straat voor tochten op een olifant. Deze heb ik niet gemaakt omdat ik over twee weken natuurlijk al op een olifantenkamp ben en genoeg olifanten kan zien. Ik hoorde dat ik dan waarschijnlijk mijn eigen olifant krijg om te verzorgen. Ben benieuwd of dat echt zo is! Bij het eerste deel van Ayuthaya waar we waren geweest liepen ook schoolkinderen in uniform rond. Alles is bij de kinderen hetzelfde. Aan het kapsel en de schoenen kun je zien of het een jongen of meisje is. Dat is het enige verschil.
Vervolgens zijn we gaan lunchen in een restaurantje waar we aan ons bord met eten wat we kregen zelf nog ingredienten konden toevoegen. Deze werden ook op tafel gezet. Erg grappig!
Na de lunch zijn we een tempel gaan bezoeken. Hier kregen we de mogelijkheid om met een bak met stokjes te rammelen. Op ieder stokje stond een nummer. Het stokje dat er als eerste uitviel kwam dan overeen met een kaartje met datzelfde nummer. Op dit kaartje staat dan een voorspellende tekst. Bij mij kwam nummer 26 eruit met als tekst het volgende:

Be prudent when dealing with trouble. Be humble an think carefully when making an decision. Wrong decision could lead to relentless problems. Pregnant women expects baby girl. Help and get support and scarce. You have work hard to get reward en fortune.

Naast de tempel was een marktje waar we wat konden gaan shoppen. Na vervolgens nog een tempel te hebben bezocht konden we weer verder shoppen op de floating market. Erg mooi om te zien. helaas was nu mijn batterij van de camera al leeg. Maar ik krijg wat foto's van andere gelukkig.
Zelf kon ik dus geen foto's meer maken, maar er waren wel Thaise mensen die mij graag op de foto wilde hebben. Ik stond gewoon rustig in een winkeltje rond te kijken totdat ik ineens naar buiten keek en er drie Thaise mannen op een rij foto's aan het maken waren van mij. Dit vond ik een beetje vreemd en ben ze maar gaan proberen te ontwijken. Eentje hield nog een tijdje stug vol, maar die hield na een paar minuten gelukkig ook op met foto's maken. Alice en ik zijn even iets verderop in het olifantendorp gaan kijken waarna we weer met het busje teruggingen naar het restaurantje waar we ook hebben gelunched.
Op de weg terug was iedereen moe en werd het erg gezellig toen we met de Nederlandse mensen nog 'het is een nacht' van Guus Meeuwis gingen zingen. De niet-Nederlands vonden dit wel grappig geloof ik.

Woensdag 9 januari
Vandaag een wat rustigere dag. We zijn begonnen met armbandjes maken. Erg leuk om te doen. Tijdens de lunch kregen we een 'cooking class'. Waarbij eigenlijk alleen werd gezegd welke ingredienten je bij elkaar moest gooien en iedereen deed dus maar wat. Uiteindelijk was het allemaal heel erg lekker.
In de middag zijn we naar het zwembad gegaan. De ijsjes zijn hier ook heel goedkoop. Ik had er een van 6 baht, dit is zo'n 15 cent. Geld uitgeven gaat hier dus niet heel snel. Wat wel opvallend is, is dat ze aan buitenlanders meer geld vragen voor veel dingen dan aan de plaatselijke bevolking zelf. Zo ook voor de entree van het zwembad.
Toen we weer terugkwamen van het zwembad ging ik in mijn reisdagboek schrijven in de gemeenschappelijke ruimte. Iets verderop zat een monnik en hij kwam na een tijdje naar me toe. Hij wilde mijn boek bekijken. Toen ik het hem gaf liep hij weer terug naar zijn plek en zette zijn bril af om het vervolgens heel aandachtig te bekijken. Best grappig om een 'monnik' te zien lezen in je roman met roze omslag. Helaas heb ik er niet aan gedacht een foto daarvan te maken. Toen hij het terug kwam brengen wensde hij me een happy newyear. Daarna begon hij me allemaal vragen te stellen over waar ik woonde en of ik broers en zussen heb. Dit allemaal in heel gebrekkig Engels dus het verliep een beetje moeizaam. Waarschijnlijk was hij Engels aan het oefenen/leren.
Als avondeten gingen we Thais bbq-en. Ik noem het maar even zo omdat het totaal niet lijkt op het bbq-en wat wij hier in Nederland gewend zijnDe bbq zag eruit als een soort kom met vocht erin. Het midden was hoger en stak boven het vocht uit. In het vocht kon je groenten garen en bovenop het vlees. Het eten was hier wel een beetje vreemd met veel vliegen die rondvlogen boven het buffet. Er was bijvoorbeeld een angry bird gemaakt van vis. Dit was alleen niet erg lekker.

Donderdag 10 januari
Vandaag weer een redelijk rustig dagje gehad. We begonnen op een Thaise basisschool, waar het vandaag een speciale dag was en ze geen colleges hadden. Ze hadden denk ik een soort van sportdag. Op het moment dat we kwamen waren ze aan het zaklopen.
Onze groep heeft ook nog moeten zaklopen en we werden aangemoedigd door de Thaise kinderen. Heel bijzonder. Wie kan er nou zeggen dat ie op een Thaise basisschool is gaan zaklopen en aangemoedigd werd door de kinderen.
Hierna werd de volgende tempel bezocht, waar ik nog meer boeddha's heb kunnen bewonderen. Want we wisten natuurlijk nog niet hoe die eruit zagen. Als ik het goed begrepen heb gaan we er morgen weer een bekijken. Ik denk dat dit is om de tijd een beetje te vullen.
Als laatste vandaag zijn we naar een winkelcentrum geweest. Hier leken de winkels heel erg op wat we hier in Nederland gewoon gewend zijn, alleen dan wel vele malen goedkoper.

Ook nog leuk om te weten:
- Ik eet hier ananas!! Veel lekkerder dan in Nederland. (De mensen die mij goed kennen weten dat ik nooit ananas eet.)
- In de badkamer zitten hagedissen. Ook fijn dat ik daar achter kwam toen ik net op de wc zat. Ik schrok dus!
- Er lopen hier overal verwaarloosde honden rond.
- Water wordt hier gedronken uit kommen. Iets waar wij vla of chips in zouden doen.
- De bananen hier zijn een stuk kleiner dan die we gewend zijn in Nederland. Ze smaken ook anders.
- Hier kunnen we alleen maar koud douchen. Ik ben dus wel altijd gelijk wakker als ik daar onder sta.
- We moeten zelf onze borden en bestek afwassen. Of eigenlijk is het meer afspoelen en laten opdrogen.

Hier laat ik het voor nu even bij!

Liefs vanuit het warme Thailand!!
xxx


  • 10 Januari 2013 - 16:02

    Arie:

    Hoi Nathalie,een zeer leuk verslag met vele ontboezemingen! Zie je wel dat ananas lekker is.Nu al benieuwd naar je volgende verslagen. Geniet ervan meisje en doe voorzichtig. Groetjes je vader en tot gauw horens, daag.



  • 10 Januari 2013 - 18:58

    Sybille:

    Hoi Nathalie,
    Een beschrijving van een paar dagen die al vol herinneringen staat. Geweldig om te lezen allemaal. Erg prettig dat je in een leuke groep terecht gekomen bent. Geniet van het mooie weer en de omgeving. Hier gaat het komende week vriezen! Regen hebben we genoeg gehad de laatste tijd! Laat de zon maar komen! Het vriezen nemen we op de koop toe..... .
    Nieuwsgierig met wat je verder allemaal mee gaat maken.... Tot gauw. XXX

  • 11 Januari 2013 - 20:48

    Marc:

    Hoi Nathalie

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Hopelijk is de rest van de reis minstens net zo leuk.

    Groeten, Marc

  • 13 Januari 2013 - 10:39

    Jeffrey:

    Heey, kijk dat is nog is even lekker wakker worden, even het logboek van nathalie lezen van begin tot eind:p. Zo te lezen heb je het goed naar je zin, maar heb je ook al wat foto,s online? Grappig trouwens dat de bananen daar kleiner zijn, hier zijn ze juist groter (SA). Geniet er van!!! en spreek je weer in Nl

  • 13 Januari 2013 - 16:22

    Oma Opa Schwartz:

    Heee mooie kleindochter,wat ben je een eind bij ons vandaan,maar we zien dat je het wel naar je zin hebt geniet ervan lieverd.lieve groetjes van opa en oma .daaaaag.xxxoma opa schwartz

  • 13 Januari 2013 - 17:07

    Klaas:

    sawadee ka ook voor jouw Nathalie.
    Ik vind dit heel leuk, zoals je de verslagen maakt.
    Net of we erbij aanwezig zijn.

    We hebben inmiddels ook de eerste foto's gezien, je was getagd bij een collega vakantiegangster.
    Bij haar link stonden een paar foto's waarop jij ook stond.

    Groetjes vanuit sliedrecht en nog veel plezier in Thailand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Singburi

Nathalie

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 15511

Voorgaande reizen:

13 Juni 2017 - 02 Juli 2017

Roadtrip California

03 Oktober 2015 - 07 November 2015

Stage Diakonessenhuis Paramaribo

06 Januari 2013 - 03 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Thailand

Landen bezocht: