Historische centrum - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nathalie - WaarBenJij.nu Historische centrum - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nathalie - WaarBenJij.nu

Historische centrum

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

11 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Hi allemaal!

Wat leuk dat jullie weer mijn reisverslag lezen!

Afgelopen vrijdag heb ik de eerste tropische regenbuien mee mogen maken.
Voordat ik naar huis ging op de fiets toch eerst maar gewacht tot het stopte met regenen, maar helaas stonden de straten nog wel blank. Nadat de een na de ander met een taxi of door een familielid werd opgehaald ben ik het toch gaan proberen om met de fiets de ondergelopen straten te trotseren. Over de stoep ging dat prima, maar niet alle stukken waren even droog door te komen. Een van de foto's geeft een indruk hiervan. Gelukkig was het wel weekend!!

Zaterdagochtend was er niets meer van de buien te zien en ben ik richting het historische centrum gelopen, om onder andere de palmentuin, Fort Zeelandia, surinamerivier en de waterkant te bekijken. Blijkbaar was het een nationale feestdag (maroon day), en was alles gesloten. Ik vond het ook al zo rustig. Ik heb in ieder geval wat fotootjes kunnen maken, o.a. ook van het onafhankelijkheidsplein, het presidentieel paleis en een statue van koningin Wilhelmina. Na het rondje gelopen te hebben, heb ik mezelf verwend met een broodje en cocktail bij Zus&zo, tegenover de palmentuin.
Op de weg terug sloeg het weer van de ene op de ander minuut om en kwam ik helemaal doorweekt thuis. De weersvoorspellingen zien er ook voor komende week niet zo best uit helaas.

Voor vandaag wilde ik de Commewijne fietstour doen, maar deze ging niet door vanwege te weinig belangstelling. Sterker nog ik was de enige. Een rustige zondag dus.

Verder zal ik iets meer vertellen over mijn stage-opdracht. Ik loop in het diakonessenhuis stage. Zoals wel te verwachten is gaat het er hier heel anders aan toe dan in NL-se ziekenhuizen en valt er nog een hoop te verbeteren. Mijn opdracht is dan ook gebaseerd op een punt waarop nog een hoop aan gedaan kan worden.
De opdracht heeft te maken met het bereiden van kankermedicatie (oncolytica/cytostatica). Deze medicatie is schadelijk voor de bereider en de mensen daaromheen, vooral degene die er vaak in aanraking mee komen. Tijdens mijn stage zal ik protocollen opstellen waardoor alle verpleegkundigen op de dagverpleging oncologie (kankerbehandeling) dezelfde handelingen verrichten en dezelfde veiligheidseisen in acht nemen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze medicatie bereid gaat worden in een ruimte behorende bij de apotheek die aan alle eisen voldoet en door mensen die daarin geschoold zijn. Dit is nog een stap verder en dat zal niet in vijf weken haalbaar zijn. Een groot knelpunt zijn namelijk (zoals altijd) de financiële middelen. De kennis is er namelijk vaak wel.
Omdat er nog zoveel meer te doen is omtrent de bereiding van cytostatica op de afdeling oncologie ga ik naast mijn hoofddoel ook een lijst maken met verbeterpunten en deze prioriteren naar haalbaarheid en urgentie. Eigenlijk ben ik dus gewoon 5 weken consultant :).

Zoals ik in mijn vorige verslag heb geschreven is mijn studio hier wel oke. Ik heb wat ik nodig heb, maar het is geen luxe helaas. Een groot nadeel zijn toch wel de mieren die meteen te voorschijn komen als er iets blijft liggen wat ze lekker vinden. Dit is in heel Suriname geloof ik zo, en er is dus ook niet zoveel aan te doen. Een ander nadeel zijn de honden van de buren die te pas en te onpas beginnen te blaffen midden in de nacht. Gek genoeg zijn ze ook weer ineens stil. Bij de buren zit ook een prachtige rode papegaai, wel in een vervallen kooi, en is hier vanuit de tuin te zien.
De gezamelijke keuken is op het eerste gezicht wel prima, alleen zijn de pannen erg aan vervanging toe. (heel smerig) Ik sta hier dan ook niet graag te koken.
Dat was weer genoeg geklaag. Om het allemaal weer goed te maken; er is ook een hangmat, waar ik regelmatig wat uurtjes doorbreng :D

Als het goed is heb ik foto's geplaatst en kun je die ook bekijken.

Liefs Nathalie





  • 12 Oktober 2015 - 07:57

    Janet:

    Leuk om te lezen, alleen het gezelschap van de mieren is minder leuk. :( In een week toch al weer heel wat beleefd. Fijn dat je een hangmatje hebt om ook lekker te kunnen relaxen.
    Helaas kan ik je foto's niet zien, maar de foto's van de regenbui heb ik gisteren via je vader gezien. Een flinke plas water zeg!
    Ik ga nu een kopje thee drinken en een boterham eten, want jij ligt toch nog in diepe rust of de hond laat zich nu horen. Woeff ;)

  • 12 Oktober 2015 - 09:03

    Laura Schwartz:

    Er is geloof ik ook een excursie waar je met dolfijnen kan zwemmen..... ;-)

  • 12 Oktober 2015 - 09:32

    Sybille:

    Hi Nathalie,
    Helaas geen foto's inderdaad. Wel een leuk verslag van je bezigheden! Succes de komende week als 'consultant' !

  • 12 Oktober 2015 - 16:32

    Trudy:

    Haha... Fietsen ja dat is daar een verhaal apart! Ben je ook binnen geweest bij fort zeelandia? Heeft op ons veel indruk gemaakt en dan nog die medische apparatuur die in het museumpje staat, echt barbaars. Ben je al bij de houten cathedraal geweest, de grootste van het carabisch gebied en ik vond het echt een bezoek waard! Zus&zo herinner ik mij ook nog.
    Ging je nog richting oerwoud? Veel succes met je stage. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 15496

Voorgaande reizen:

13 Juni 2017 - 02 Juli 2017

Roadtrip California

03 Oktober 2015 - 07 November 2015

Stage Diakonessenhuis Paramaribo

06 Januari 2013 - 03 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Thailand

Landen bezocht: